تصميم ستوري الانستقرام وطريقة جدولة ستوري الانستغرام والفيس بوك


كيفيه جدولة ستوري الانستغرام والفيس بوك


قصص الانستقرام هتساعدك في تقوية علاقتك مع المتابعين , يمكنك استخدام قصص الانستقرام في الترويج لخدماتك.اذا كنت صاحب مشروع يمكنك عرض منتجاتك ,هتساعدك في ظهور خدماتك او منتجاتك لانها اسهل من المنشورات وايضا قصص الانستقرام بتكون متواجدة لمدة اربعة وعشرين ساعة ثم تنتهي هتساعدك في وصول منتجاتك للمتابعين.


كيفيه جدولة ستوري الانستغرام والفيس بوك




جدولة قصص الانستقرام هتساعدك في توفير الوقت بدل من قضاء كل يوم في التفكير في فكرة الستوري ثم كيفية التصميم ثم نشرها في الوقت المتابع متواجد .


الانستقرام لا يسمح بجدولة الستوري من خلال التطبيق او المتصفح , ولكن قاموا بانشاء تطبيق وموقع لجدولة منشوراتك و القصص بدون استخدام تطبيقات ومواقع الطرف الثالث .

اذا كان حسابك بيزنس او صانع محتوي يمكنك استخدام مجموعة ادوات الاعمال لادارة صفحتك وايضا يمكنك ربط صفحة الفيس بوك بصفحة الانستقرام.

هنتعرف النهارده علي طريقة التصميم ستوري الانستغرام وكيفيه جدولة الستوري عن طريق تطبيق فيسبوك من جهاز الكمبيوتر او عن طريق التطبيق من الهاتف.

اولا هنتعرف على طريقه تصميم ستوري الانستغرام او ستوري الفيس بوك بطريقه بسيطه وسهله باستخدام موقع كانفا.

موقع كانفا هو موقع بسيط وسهل الاستخدام في قوالب جاهزه مجانيه وفي منها قوالب مدفوعه بنقدر ان احنا نعدل على القوالب و نغير الالوان ونظيف لها المحتوى الخاص بينا صور او نصوص مش محتاجين يكون عندنا الخبره في التصميم وهو افضل بديل للفوتوشوب وممكن نستخدم قالب فاضي ونقدر نصمم من الاول للاخر على حسب الاحتياج للتصميم بتاعنا.


في مقاله اليوم هنعرف كيفيه استخدام القوالب الجاهزه من موقع كانفا او من تطبيق كانقا من الهاتف .

اولا هندخل على موقع كانفا او من تطبيق كانفا على الموبايل.

موقع كانفا يوجد خطه مجانيه وخطة مدفوعه يمكنك تجربه الخطه المدفوعه و انشاء حساب مدفوع من موقع كانفا مجانا لمده 30 يوم من هنا .

واذا كنت اول مره تستخدم موقع كانفا يمكنك مشاهده طريقه استخدام موقع كانفا من البدايه من هذه المقاله السابقه

اولا هنكتب في البحث انستغرام ستوري Instagram Story هيظهرلنا قوالب كثير اقدر اختار المناسب منها للمحتوى اللي بقدمه عاوزه اظهر القوالب المجانيه فقط اضغط على السعر واختار مجاني هايظهر ليه كل القوالب المجانيه هابدا اختار القالب المناسب للمحتوي الخاص بينا ونبدا نعدل عليه خطوه بخطوه في هذه المقاله.

اول حاجه هنقف على الخلفية وهنبدا نغير اللون على حسب الوان البراند الخاص بالحساب بتاعنا.

بعد ما غيرنا لون الخلفيه هنبدا نمسح الصور لاضافة الصور والعناصر الخاصة بينا المناسبة للمحتوي في الستوري.

مثلا انا مش عاوزه الصوره الاولى اقف عليها وهبدا اضغط على مسح , بعدها نضغط على العناصر وهنضغط على مسح.

اضافه النصوص للتصميم الستوري 


هبدا اختار نص للكتابه مثلا اضغط على الخط المناسب يوجد قالب جاهز للنص اختار المناسب للمنشور وهبدا اكتب النص بعدها نضغط على اللون وهبدا اغير اللون المناسب لو حابه اغير المقاس هابدا اضغط على المقاس وهبدا اكبر او اصغر النص كمان اقدر اغير نوع الخط في خطوط مجانيه وفي خطوط مدفوعه اختار الخط المناسب للمحتوى ومناسب لهوية الحساب كمان اقدر اضيف تاثير علي الخط في تاثيرات كثير في منها مجانيه في منها مدفوع اقدر اختار التاثير المناسب للنص

اضافه الصوره لقصص الانستقرام


هنبدا نضيف الصور نقدر نضيف الصور من خلال موقع كانفا الصور مجانيه ومن غير حقوق طبع ونشر

عندي طريقتين لو انا محضره صوره من الجهاز او من الموبايل اضغط على تحميل وهبدا اضغط على تحميل الملفات و اختار الصوره من الجهاز وهبدا ارفعها على موقع كانفا وابدا استخدمها في المنشور

الطريقه الثانيه هاختار من داخل تطبيق كانفا هنضغط على الصور واكتب في البحث الصوره المناسبه للمحتوى بتاعي مثال صوره قهوه هاكتب قهوه هيظهر لي صور متعلقه بالقهوه طبعا الصور دي اقدر استخدمها بدون حقوق طبع ونشر بالذات لو انا بستخدم وانا خطتي مدفوعه و تقدر ان انت تجربه الخطه المدفوعه مجانيه لمده 30 يوم من هنا

ممكن اضيف للصوره تاثير اضيف فلتر للصوره .

طريقه تصميم ستوري متحركه او فيديو ستوري


هنبدا نفتح قالب ستوري جديد هنبدا اغير لون الخلفيه وهنبدا اضافة الصور والعناصر الخاصه بالتصميم الاستوري.

بعدها اضغط على تحريك وابدا اختار مده تحريك العناصر وهبدا اضغط على تشغيل واجرب شكل الاستوري واقدر اغير تاثير الحركه العناصر بعد ما اخلص تصميم هضغط على تحميل هيحمل بصيغة MP4.
 

طريقه جدولة ستوري الانستغرام و فيسبوك من خلال الفيس بوك بدون برامج خارجيه


هندخل علي موقع facebook business suit
 
او من صفحة الفيسبوك هندخل علي مجموعة ادوات الاعمال
 
هنضغط علي انشاء قصة هيظهر مشاركة الستوري علي الفيسبوك و الانستقرام هنختار الانستقرام او الفيسبوك او نختار الاثنين معا
بعدها هضغط علي اضافة وسائط و نختار الستوري التم تصميمها نقدر نضيف عشر صور او فيديوهات
بعد ما رفعنا الصور هنختار نشر الان او جدولة.
 
لو عاوزين جدولة الستوري هنضغط علي السهم ونختار اليوم والساعة.

افكار يمكنك مشاركتها مع متابعينك يمكنك مشاركة خلف الكواليس , يمكنك وضع صور لمنتجاتك ووضع رابط لتحويل المتابعين لموقعك للشراء او تحويلهم لصفحاتك علي مواقع التواصل الاجتماعي .

جدولة قصص الانستقرام هتساعدك في زيادة انتاجيتك والتواصل مع متابعينك باستمرار.




Menna Mahmoud
بواسطة : Menna Mahmoud
منة محمود مترجمة وصانعة محتوي اشارك خبرتي في مجال التسويق الالكتروني عن طريق السوشيال ميديا وصناعة المحتوي علي اليوتيوب والانستقرام. مؤسس موقع منة فاشون Menna Fashion.
تعليقات